Forsøg at forebygge dine sportsskader

0

Noget af det som virkelig kan samle folk, det er sport. Intet andet i verden for folk til at mødes hver eneste uge omkring et fællesmål. Der bliver dyrket sport rundt omkring i hele landet. Nogle sportsgrene er rigtig populære, mens andre ikke rigtig er det. Fælles for de fleste sportsgrene er, at de kræver at man på en eller anden måde udfolder sin fysik. Mange sportsgrene går dog også udelukkende ud på at finde den der har den største fysiske evne. I hvert fald i mange atletiksportsgrene. I boldspil er det dels fysikken, men også dels forståelsen af spillet. Selvom alle sportsgrene ikke er lige ens på alle punkter, så er der dog et punkt de alle kan samles om – skader. Mange stjerner har fået ødelagt deres karrierer på grund af skader, og rigtig mange karrierer er sikkert også blevet afholdt fra overhovedet at starte på grund af skader. Alle får dem nemlig. Både professionelle og amatører. Der er selvfølgelig nogle som er mere uheldige end andre når det omhandler skader, ligesom der er nogle der faktisk ikke rigtig får nogle. Måske er det tilfældigt, måske er det ikke. Nogle skader er der selvfølgelig ikke så meget at gøre ved. Man kan dog godt forsøge at forebygge sine skader.

Sørg for at varme godt op

Noget af det vigtigste overhovedet for at forebygge sine skader er at varme op. Dette bør alle idrætsudøvere være klar over, hvilket de formentlig også er. Varmer man ikke muskler og led ordentligt op stiger risikoen for at få skader også væsentligt. Specielt skader som forstrækninger og fibersprængninger undgår man, hvis man varmer ordentlig op. Varme muskler og led kan nemlig tåle en del flere vrid og stræk end ellers. Da mange sportsgrene jo i bund og grund består af at belaste musklerne på disse måder, er det derfor rigtig essentielt at man er ordentlig varmet op.

Lav udstrækningsøvelser

En anden måde at forebygge sine skader på er ved at gøre sig selv mere smidig. Jo mere smidig man er i leddene, jo flere vrid og mere belastning kan de også tåle. Det er tit her det går galt hos folk, fordi mange ikke gider at strække ud. Det ser man tit hos atleter og andre idrætsudøvere. Specielt på lidt mere amatørplan i hvert fald. Er man i tvivl om, hvilke øvelser som er gode at udføre, kan man altid kontakte en fysioterapeut for at høre, hvad han eller hun har at sige. Der findes rigtig mange klinikker rundt omkring i landet, og der findes helt sikkert også en i nærheden af, hvor man bor. Hvis det er i nærheden i Århus er man dog heldig, da der her findes nogle rigtig gode klinikker, som kan give en mange råd om at forebygge idrætsskader. Det kan godt være at man synes det er surt at varme op, og surt at strække ud. Det man skal huske på er bare, at det er langt kedeligere at sidde ude med skade.

Del.

Om skribenten

Skriv din kommentar