CRM – en kort guide

0

Alle virksomheder vil nikke genkendende til, at det er bedre at have glade og tilfredse kunder sammenlignet med utrilfredse kunder. Hvis kunderne er tilfredse med det produkt, som de modtager, så er de meget mere tilbøjelige til at benytte sig af det selv samme produkt igen i fremtiden. Det er derfor vigtigt, at man sørger for at levere gode produkter, og samtidig også tage sig af ens kunder, da det er vigtigt i forhold til om de forbliver kunder eller ej. Det er lige præcis her at CRM kommer ind i billedet.

Hvad er CRM?

CRM står for Customer Relationship Management. Det kan oversættes til hvordan ens kunde relations styring er. Det er altså en måde hvorpå, at man som virksomhed kan rette fokus imod at lave værdi for kunden, men samtidig også for ens virksomhed. Det gør man ved at få en forståelse af hvad kundens behov er, og dermed kan man også bedre tilbyde et produkt og en service, som falder i god jord hos ens kunder. Det kommer som sagt til gavn for forbrugeren men altså også hos virksomheden, da effektiv CRM vil føre til meget tilfredse kunder. Det vil som tidligere nævnt være en god ting for en virksomhed, da det naturligvis er positivt hvis kunderne er tilfredse med den service, som de modtager når de bruger en virksomhed.

CRM er et system

CRM er altså et system hvori, at man på en nem måde kan holde overblik over transaktioner og relationer til ens kunder. Det vil altså kort sagt sige, at man på en meget nem måde kan overskue en masse data om ens gode kunder. CRM bruges nemlig også på den måde, at man kan fokusere på at fastholde ens gode kunder, og at man dermed ikke skal bruge en masse ressourcer på at få nye til. Det er jo noget, som ofte både vil være energikrævende og samtidig også være dyrt økonomisk. Det kan derfor bedre betale sig at holde fast i ens gode kunder, og der vil CRM være den helt perfekte måde at gøre det på. Og takket være CRM vil det hverken være meget energikrævende, og samtidig vil det heller ikke være en stor økonomisk investering, der kræves for at man kan starte og køre et velfungerende CRM i ens virksomhed. Det er dermed helt sikkert en ting, som man bør gøre, hvis man ønsker at effektivisere ens kunderelation.

Del.

Om skribenten

Skriv din kommentar