Hjemmesidetekster er firmaets ansigt udadtil

0

Det med kundekontakt, image og troværdighed er ikke så svært for virksomheder med en fysisk base i en butik, et kontor eller noget lignende. Her kan velsoignerede, veltalende og kompetente medarbejdere møde kunderne i øjenhøjde, vise dem butikkens produkter og forklare dem om det ansigt til ansigt. Det er en anerkendt sandhed at vi er enormt afhængige af kropssprog, førstehåndsindtryk og ansigtsaflæsning når vi skal bedømme noget eller danne os et førstehåndsindtryk, og er firmaets medarbejdere gode til at mestre disse discipliner, ja så er det på ingen måde svært at brande ens firma på en god og positiv måde. Men for firmaer som udelukkende er online funderet og dermed fungerer ud fra en hjemmeside, der er sagen en helt anden og noget mere kompliceret.

For disse virksomheder er der nemlig ingen direkte kundekontakt, og det vil sige, at den troværdighed som et ansigt til ansigt møde opbygger allerede er vaklende hvis den overhovedet eksisterer. Personerne bag produktet er usynlige, og dermed er de langt sværere for de fleste at stole på. Samtidig er den måde som internettet og handel over dette medie fungerer på en meget obskur sag for mange, og ikke uden grund. Der er nemlig mange både underlige og lidt uklare regler, og det er desværre ganske let både at snyde og blive snydt. Det er selvfølgelig et minimalt fåtal af virksomheder online som rent faktisk gør dette, men de få som gør det ødelægger meget for alle de andre, for rygterne spredes hurtigt og der florerer mange skrækhistorier rundt omkring. Når man som et firma som kun opererer på nettet og som bruger sin hjemmeside som sin eneste branding skal male et positivt og troværdigt billede af sig selv over for potentielle kunder, er det altså vigtigt at tænke over hvordan man fremstår både visuelt men ikke mindst skriftligt.

Hjemmesidetekster skal kunne det samme som et varmt håndtryk

Nøgleordet her er hjemmesidetekster. Ganske kort er det egentlig blot de tekster som ligger fremme tilgængeligt for alle, så man kan gå ind via nettet og læse dem. Teksterne skal omhandle selve hjemmesiden og dens funktion, den virksomhed som står bag, og ikke mindst en grundig beskrivelse af de produkter eller de tjenester som udbydes. Men disse tekster skal ikke kun være informerende og objektive – de skal derimod kunne præcis det samme som en hyggelig samtale med en ansat i en butik skal kunne. De skal nemlig sætte et ansigt på personerne bag siden, de skal give et indtryk af visioner og hensigter og så skal de udstråle troværdighed, omsorg og tillid. Her skal de valgte hjemmesidetekster derfor kunne fungere tovejet så det ikke kun er en besked til dem som læser det, man nærmere bliver en dialogisk udsigelse og modtagelse af information. Hvis teksterne formår at gøre dette, så vil troværdigheden for hjemmesiden skyde i vejret og det vil betyde alt for tilstrømningen af kunder i fremtiden.

Del.

Om skribenten

Skriv din kommentar